اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

سلطان الجابر در «هفته انرژی باکو» خواستار تبدیل «توافقنامه تاریخی امارات» به واقعیت ملموس شد.

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری البیان، جناب آقای دکتر سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته، رئیس کنفرانس احزاب (COP28)، تأکید کرد که امارات متحده عربی نقش پیشگامی در گسترش انرژی پاک و کاربردهای فناوری پیشرفته در سطح جهانی برای ارتقای پایدار اقتصادی و اجتماعی ایفا می کند. توسعه و ساختن آینده ای بهتر برای بشریت.

وی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه «هفته انرژی باکو» که از 4 تا 6 ژوئن برگزار می‌شود، خواستار تلاش مشترک همه طرف‌های ذی‌ربط برای تبدیل «توافقنامه تاریخی امارات» به یک واقعیت ملموس شد. اقدامات عملی که به دستیابی به رشد اقتصادی و اجتماعی پایدار و انتشار کم برای همه کمک می کند، بر تمایل امارات متحده عربی و ریاست COP28 برای ادامه حمایت و تقویت کار مشترک با ریاست جمهوری COP29 که توسط جمهوری دوست آذربایجان برگزار می شود.

وی همچنین از همه کشورها خواست تا بر اساس نتایج “COP28” که اواخر سال گذشته در دبی به دست آمد، در موفقیت “COP29” مشارکت کنند.

عالیجناب گفت که “COP28” با دستیابی به “توافقنامه امارات متحده عربی” که شامل بلندپروازانه ترین و جامع ترین مجموعه نتایج برای مذاکرات اقلیمی از زمان توافق پاریس است، به دستاورد مهمی دست یافت در جهان، در اثبات امکان‌پذیری اقدام چندجانبه و توانایی آن در دستیابی به اهداف جهانی و متحد کردن تلاش‌های جهان برای ایجاد مسیری عملی برای حفظ امکان اجتناب از افزایش دمای جهانی بیش از 1.5 درجه سانتی‌گراد، ضمن ایجاد انعطاف‌پذیری اقلیمی و حمایت از آن. توسعه اقتصادی و اجتماعی

امارات و آذربایجان امروز آغاز کار اجرای نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک بلاسووار و نیوچالا و پروژه انرژی بادی آبشرون کاراداغ را با ظرفیت مجموع بیش از یک گیگاوات انرژی پاک برای رفع نیازهای رو به رشد آذربایجان اعلام کردند.

این سه پروژه با مشارکت شرکت انرژی آینده ابوظبی «مصدر» و شرکت آذربایجانی «سوکار» در حال توسعه هستند و در جریان آماده سازی برای راه اندازی «COP28» در سال گذشته اعلام شدند.

عالیجناب الجابر تاکید کرد که این پروژه ها گسترش مشارکت تاریخی بین امارات و آذربایجان برای ترویج رشد سبز و حمایت از توسعه پایدار در سطح جهانی است. وی خاطرنشان کرد که این مشارکت ها به اجرای موثر “توافقنامه امارات متحده عربی” در سراسر جهان کمک می کند.

وی توضیح داد که «تروئیکای ریاست‌های کنفرانس طرف‌ها» که بر اساس «توافقنامه تاریخی امارات متحده عربی» مورد توافق قرار گرفت، به تقویت اقدامات مشترک اقلیمی و افزایش سقف جاه‌طلبی در دور بعدی ملی کمک خواهد کرد. کمک های تعیین شده، مطابق با الزامات “توافقنامه امارات متحده عربی” تاریخی.

«تروئیکای ریاست‌های COP» اولین همکاری رسمی سه جانبه بین ریاست «COP28» که توسط امارات متحده عربی، ریاست «COP29» توسط آذربایجان و ریاست «COP30» توسط برزیل برگزار می‌شود را تشکیل می‌دهد.

جناب عالی خواستار تقویت همکاری بین کشورها برای اجرای اهداف جهانی آب و هوا شد و تاکید کرد که بخش نفت و گاز نقش پیشگامی در مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی ایفا می کند.

وی از ابتکار سوکار برای پیوستن به “منشور COP28” برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش نفت و گاز قدردانی کرد و گفت: تاکنون شرکت‌هایی که بیش از 40 درصد از تولید جهانی نفت را تشکیل می‌دهند متعهد شده‌اند تا سال 2030 انتشار گاز متان را حذف کنند و تا سال 2050 به بی‌طرفی آب و هوایی دست یابند. وی از همه شرکت‌ها خواست تا به منشور بپیوندند و تاکید کرد که از قابلیت‌ها، منابع و فناوری لازم برای دستیابی به تاثیر مثبت در مدت زمان کوتاه برخوردار هستند.

جناب عالی همچنین از بخش‌های انرژی و فناوری خواست تا همکاری بین خود را افزایش دهند و بر بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد جهانی برای انرژی به شیوه‌ای پایدار تمرکز کنند و راه‌حل‌های بیشتری را برای تحریک رشد اقتصادی کم انتشار در همه جا جستجو کنند. رشد استفاده از هوش مصنوعی باعث افزایش تقاضا می شود.

وی توضیح داد که سه روند بزرگ جهانی جامع که آینده جهان را شکل خواهند داد عبارتند از: توسعه هوش مصنوعی، انتقال مسئولانه و منظم در بخش انرژی و ظهور بازارهای نوظهور و کشورهای جنوب جهانی.

حضرتعالی خاطرنشان کردند: انتقال در بخش انرژی باید سازماندهی شده، عملی، مسئولانه و منطقی باشد و با توجه به مکان ها و شرایط مختلف با سرعت های متفاوتی محقق می شود و نیازمند راهکارهای ویژه ای است که بر اساس نیاز هر بخش طراحی شده است. با تاکید بر ضرورت ارائه ترکیبی از انرژی های تجدیدپذیر با پشتیبانی از گاز طبیعی برای افزایش رشد مراکز داده که… از گسترش گسترش و استفاده از هوش مصنوعی حمایت می کند.

وی توضیح داد که COP29 که در نوامبر آینده در باکو برگزار خواهد شد، بر تامین مالی آب و هوا که عاملی ضروری برای اجرای مفاد “توافقنامه امارات متحده عربی” است، تمرکز خواهد کرد و بر اهمیت نقش نهادهای مالی بین المللی و چندجانبه تاکید کرد. بانک های توسعه ای در تلاش برای بهبود فضای سرمایه گذاری در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیاز به مشارکت بخش خصوصی در تامین تریلیون ها دلار مورد نیاز برای این فرآیند.

وی با قدردانی از تحقق تعهد کشورها مبنی بر تامین 100 میلیارد دلار فاینانس اقلیم، گفت: این اقدام انگیزشی خوبی است، اما باید به بررسی راهکارهای نوآورانه برای تامین مالی بیشتر با شرایط آسان و با هزینه مناسب ادامه دهیم.

او گفت: «این راه‌حل‌ها شامل راه‌اندازی صندوق آلترا توسط امارات متحده عربی با سرمایه 30 میلیارد دلاری در طول COP28 برای تحریک سرمایه‌گذاری‌های اقلیمی در مقیاس بزرگ و ارائه آن‌ها به کشورهای آسیب‌پذیر در برابر پیامدهای تغییرات اقلیمی است.» Altera Fund با تاکید بر لزوم پیروی از این مدل برای تامین مالی در مقیاس بزرگ، هدف جمع آوری و تحریک بیش از 200 میلیارد دلار اضافی را طی شش سال آینده برای حمایت از بازارهای نوظهور و کشورهای جنوب جهانی دارد.

وی تاکید کرد: جهان با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است و می‌توان این چالش‌ها را به فرصت‌های استثنایی برای تغییر شکل آینده بشریت تبدیل کرد و مسیرهایی را طی کرد که منجر به افزایش پایداری و تاب‌آوری اقلیمی شود کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، و همچنین به ایجاد فرصت های شغلی و ارتقای سلامت عمومی، بهبود زندگی میلیاردها نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

جناب دکتر سلطان احمد الجابر در پایان سخنان خود گفت: ما در جریان COP28 متحد شدیم، کار کردیم و به نتیجه رسیدیم و در حالی که برای COP29 آماده می‌شویم، باید تلاش‌های اجرایی را مضاعف کرده و تداوم آنها را برای رسیدن به نتایج ملموس تضمین کنیم.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا